Het dilemma van de smartphone van de zaak

Combine-ICT- smartphone op de zaak

Als ondernemer heb je twee opties. Of je laat je werknemers hun eigen smartphone gebruiken op het werk, of je biedt ze er eentje van de zaak. Beide opties hebben hun voor- en nadelen. En die gaan verder dan dan je wellicht denkt. De belangrijkste overwegingen op een rij.

BYOD en CYOD

Binnen de ICT wordt het gebruiken van een eigen device ook wel BYOD genoemd: Bring Your Own Device. Daartegenover staat dan CYOD: Choose Your Own Device. Hierbij kunnen werknemers kiezen uit een beperkt aantal bedrijfstoestellen die qua gebruik vaak behoorlijk zijn dichtgetimmerd en van afstand beheerd kunnen worden.

Meer dan een technische overweging

De overweging tussen BYOD en CYOD gaat een stuk dieper dan alleen een technische overweging. In feite gaat het hier tussen vrijheid voor de gebruiker ten koste van strak beheer, tegenover minder vrijheid voor de gebruiker, maar met beheersbaarheid voor de ICT afdeling.

Niemand wil 2 smartphones in zijn zak

Wat dat betreft zit er een groot verschil tussen de bedrijfslaptop en de bedrijfs smartphone. De meeste werknemers vinden het minder lastig om er twee laptops op na te houden. Maar niemand houdt ervan om met twee smartphones op zak te lopen. Dit betekent dat privé en zakelijk gecombineerd moeten worden binnen één toestel. En dat is helemaal nog niet zo makkelijk.

Twee simkaarten is vaak geen volledige oplossing

Een veel gekozen oplossing is het gebruiken van twee verschillende simkaarten in één telefoon. Daarmee kun je per gesprek kiezen met welk nummer je belt. Tegelijkertijd ondervangt dit niet het probleem van het toenemende gebruik van bedrijfs apps naast privé apps op de smartphone. En sommige, zoals LinkedIn, zelfs voor beide. Bovendien wordt ook beveiliging van de smartphone belangrijker naarmate je een smartphone meer en meer als een laptop gaat gebruiken. Want dat kan tegenwoordig.

Kom maar hier met je smartphone…

Om een smartphone zakelijk goed te beheren moet dit van afstand gebeuren. Zoals bijvoorbeeld het pushen en updaten van zakelijke apps, of zelfs het volledig wipen van de telefoon bij diefstal. Dit kan uiteraard net zo goed op een eigen device, als op een zakelijk device. Maar in hoeverre kun je wat dat betreft inbreuk maken op de privé telefoon van je werknemer? Dergelijke opties kunnen alleen als hij of zij dat zelf ook wil. Een smartphone van de zaak als alternatief blijft hoe dan ook nodig.

Smartphone beheer is technisch lastig

Om het dilemma compleet te maken is ook het technisch beheren van de smartphone van de zaak helemaal nog niet zo makkelijk. De meest gebruikte applicaties op de smartphone zijn die van Microsoft 365 (Office365 + Windows 10 + security). Om die goed te beheren heb je een uitgebreide kennis nodig van Microsoft365, Intune en Azure. Je moet namelijk hun mogelijkheden volgen voor het beheren van apps op de smartphone.

Conclusie

Voordat je dus überhaupt toekomt aan de keuze voor BYOD of CYOD moet je als ondernemer een aantal lastige keuzes maken. BYOD is makkelijk in te richten, gebruiksvriendelijk, maar wel lastig te beheren en levert mogelijk risico’s op qua veiligheid. CYOD laat vaak minder ruimte over voor privégebruik, maar is wel veel beter te beheren en te beveiligen. Welke voor jou de beste is, hangt waarschijnlijk af van hoe en in welke mate je smartphones op het werk gebruikt en deels hoe veel problemen zakelijk smartphone beheer nu opleveren. Vanuit Combine-ICT helpen we je graag om de juiste oplossing te vinden voor het inrichten van zakelijke telefonie. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op. 

« Terug naar overzicht